به گزارش میراث آریا، ابرپروژه راهآهن چابهار - زاهدان، به عنوان یکی از حلقههای استراتژیک حمل و نقل ریلی کشور، نقش بسزایی در اتصال کریدور جنوب شرق ایران به شبکه ریلی ملی دارد این پروژه نه تنها موجب رونق اقتصادی و توسعه سواحل مَکُران میشود، بلکه بستر مناسبی برای سرمایهگذاریهای کلان و رشد پایدار منطقه فراهم میآورد؛ تکمیل این پروژه میتواند جایگاه سیستان و بلوچستان را در سطح کشور افزایش دهد و اقتصاد کشور را به این استان وابسته سازد.
این پروژه از این جهت به عنوان یک ابر پروژه شناخته میشود که ارزش روز این طرح یک و نیم میلیارد دلار است؛ همچنین در این طرح ۱۷ کیلومتر تونل، ۲۰ کیلومتر پل خاص اجرا شده و نیز عملیات خاکی آن با حجم ۷۰میلیون متر مکعب معادل۱۰ میلیون کامیون، ۲ و نیم میلیون مترمکعب بتنریزی معادل ۳۷۵ هزار تراک میکسر و ۹۰هزار تن ریل معادل ۹۰ هزار شاخه آهن ۱۸متری به کار رفته است.
پروژه اتصال خط آهن چابهار - زاهدان به شبکه ریلی کشور از آن جهت مهم است که رهبر معظم انقلاب در آبان ماه ۱۴۰۱ در دیدار با مردم اصفهان از اتصال شمال کشور به دریای عمان و خلیج فارس به عنوان یک آرزوی مهم یاد و از افتتاح قطعه زاهدان - خاش به عنوان بخشی از این پروژه ابراز خوشحالی کردند.
گذرگاه ریلی چابهار به زاهدان طی عملیاتی ویژه و تلاشی شبانه روزی و با پیگیریهای صورتگرفته در ۶ قطعه باقی مانده در حال اجراست به طوریکه بهمن ماه سالجاری رکورد بتنریزی روزانه ۶۸۱ مترمکعب در کارگاه قطعه دوم ابر پروژه راهآهن چابهار - زاهدان به ثبت رسید که این نشان دهنده عزم جدی دولت برای اتمام این خط ریلی است.
پیشبینی ۲۰ همت اعتبار برای پروژه راهآهن زاهدان ـ چابهار
در سال ۱۴۰۱ قطعه زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر افتتاح و در حال حاضر در این مسیر ۲ رام قطار در حال تردد بوده، عملیات ریلگذاری مسیر خاش به ایرانشهر هم به عنوان یکی از قطعات راهآهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی در اول آذر ماه امسال آغاز شده است.
در این مسیر ریلی تعداد ۱۳۸ دستگاه پل بزرگ، یکهزار و ۷۲۵ پل کوچک، ۳۸ دستگاه تونل و ۳۲ایستگاه طراحی شده و قطعه ۶ این مسیر از سمت خاش به ایرانشهر به طول ۹۲ کیلومتر است که پیشبینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن باراز از این مسیر منتقل شود.
در سفر اخیر مسعود پزشکیان به سیستان و بلوچستان، برای شتاببخشی به تکمیل این طرح مهم و استراتژیک، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد که از این مبلغ ۱۰همت به این پروژه تزریق شده و اکنون در حساب پروژه موجود است.
با وجود وعده وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید پروژه احداث خط ریلی راهآهن چابهار - زاهدان برای بهرهبرداری کامل از این پروژه تا سال ۱۴۰۶ اما با پیگیریهای استاندار سیستان و بلوچستان، تأکید رهبر معظم انقلاب و اهتمام ویژه دولت به تکمیل این پروژه برای توسعه جنوب شرق کشور، این پروژه مهم و حیاتی طی ۳۰۰ روز آینده و پس از ۱۲ سال به بهرهبرداری میرسد.
به گفته سیدمصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن با تکمیل راهآهن زاهدان ـ چابهار، این مسیر ریلی جایگزین مسیر بندرعباس به بافق خواهد شد، راهآهن هرمزگان در تن - کیلومتر رتبه نخست و در حوزه تخلیه کالا رتبه دوم کشور را داراست؛ نگاه کشور این است که چابهار در حوزه پدافند غیرعامل جایگزین بندرعباس شود.
پیشرفت ۷۶ درصدی راه آهن چابهار به زاهدان
استاندار سیستان و بلوچستان در اینباره گفت: عملیات اجرای خط ریلی چابهار زاهدان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون با هزینه کرد ۱۷۰ هزار میلیارد ریال ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی کلی داشته است.
منصور بیجار ادامه داد: خط ریلی چابهار - زاهدان با ۶۳۴ کیلومتر طول دارای ۱۴ ایستگاه مسافری، ۲۷ ایستگاه بین راهی و یکایستگاه تشکیلاتی است که ظرفیت جابجایی ۲میلیون نفر مسافر و ۷. ۷میلیون تن بار را در سال دارد.
او فراهم کردن شبکه حمل و نقل سریعتر و ارزانتر کالا و مسافر، توسعه تجارت بینالمللی، ایجاد اشتغال و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی، بهبود زیرساختها و ارتقای کیفیت زندگی مردم، تقویت امنیت ملی از طریق ایجاد یک مسیر حمل و نقل مطمئن و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را از مزایای این پروژه بزرگ برشمرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح راه آهن چابهار - زاهدان با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مَکُران و ایجاد کوریدور ترانزیتی شمال - جنوب در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی در دستور کار است.
ایجاد راهآهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه راه آهن چابهار به زاهدان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و با گذشت ۱۶ سال پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی دارد، گفت: با تکمیل این خط ریلی میتوان حجم بسیار زیادی از کالای ورودی به بندر چابهار را به سایر نقاط کشور انتقال داد.
محمدانور بجارزهی افزود: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژههای کشور در سیستان و بلوچستان ساخت و راهاندازی راه آهن چابهار - زاهدان است.
او بیان کرد: با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان ایجاد راهآهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مَکُران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه ما این است که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه سواحل مَکُران با پیگیریهای ملی بتوانیم ظرفیت بندر چابهار را ارتقا دهیم تا به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.
بجارزهی بیان کرد: اولویت اول در سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان پهناور ساحلی، مرزی و گردشگری بخش راه است کهامیدواریم بیش از یکهزار کیلومتر راههای منتهی به بندر چابهار از سوی جاسک و زاهدان ۲ بانده شود.
انتهای پیام/
نظر شما